SuperHeroin kawan nuffnang

Wednesday, April 06, 2011

Kepala ada keras ka?

Sejak kerja di site ni, banyak juga sign atau kod peraturan yang aku faham. Kekadang tak semua tapak pembinaan akan 'guna pakai' sesuatu perkara. Dan setiap tapak pembinaan pun ada kod warna yang tak sama. So.. aku nak bagitau pasal 'safety helmet' je atau topi keselamatan kat tapak pembinaan tempat aku bekerja ni. Setiap warna ada maksudnya. Dan juga 'vest jacket' atau jaket keselamatan. Pun ada juga maksud-maksudnya.
Kalau macam gambar bangla kat atas ni, topi kuning dan vest hijau kekuningan. Maksudnya dia adalah pekerja am atau 'general worker'. Kasut but kuning Phua Chu Kang tu kalau hari hujan. Kalau hari biasa, guna je safety boot warna hitam atau coklat. Ala.. cam biasa orang kerja bengkel juga.
Kasut juga kenalah tengok apa prosedur setiap tapak projek. Ada yang nak kasut kat buku lali. Ada yang nak atas buku lali. Tapi kasut Phua Chu Kang ni... no problem. Hari hujan banyak berjasa.

Wak ni pun sama juga. Saja aku nak glamer kan wak ni.
Kalau pakai safety helmet merah pulak, maksudnya operator kenderaan berat seperti disebelahnya yang biru tu. Ataupun bawa backhoe ke, forklift ke atau crane. Pemandu lori pun sama pakai safety helmet merah.
Helmet biru gelap ni pulak, safety officer atau EHS (Environment, Health and Safety)department. Tugasnya untuk menjaga keselamatan dan juga tugas -tugas kecemasan. Mereka juga memastikan pekerja-pekerja sentiasa menjaga keselamatan sendiri di tempat kerja.
Topi putih ni biasanya digunakan oleh pekerja-pekerja atasan dari pengurus projek (project manager) sehingga ke penyelia (supervisor). Pelawat yang datang pun kenalah pakai macam ni.
Tapi jangan kata pakai topi putih ni tak boleh buat kerja-kerja kuli tau. Semua kena tau bila keadaan terdesak. (sorry ni je gambar yang aku ada)

Tengok aku punya C&S Construction Manager dan supervisor pun kena turun padang, tanam rumput sebab tak sempat siap. Petang tu ada 'opening ceremony'. Menteri besar nak datang, so kerja kenalah siapkan.
Yang ini topi kuning dan vest oren adalah 'housekeeping'. Tugas-tugas membersihkan apa saja kat tapak projek ni. Pembantu juga kepada EHS. Tapi kalau pakai vest oren dan topi putih, maksudnya dia adalah supervisor kepada 'housekeeping'. So dia ada sikit power lah nak arah member2 dia.
Itu ajelah buat masa ni.
TAPI
.
.
.
Seperti yang aku bagitau kat atas tadi, setiap tapak pembinaan menggunakan kod warna yang berlainan. Seperti topi merah, ada juga digunakan oleh Safety Officer. Oil & Gas juga ada kod warna yang tersendiri. Pendek kata, tiada garis panduan atau piawaian antarabangsa untuk warna topi keselamatan ini.

No comments: